Spørsmål om Trendsport AS’ salg og markedsføring av sandaler er i strid med Birkenstock Sales GmbHs rettigheter etter markedsføringsloven § 30 og/eller § 25.
Spørsmål om en reklame i form av «handlekurv» med byggevarer, er villedende og ulovlig sammenliknende reklame, og i strid med god forretningsskikk, jf. markedsføringsloven §§25 og 26, samt forskrift om sammenliknende reklame § 3.
Spørsmål om markedsføring av antirustbehandling er villedende og i strid med markedsføringsloven § 26, og forskrift om sammenliknende reklame § 3, samt § 25 som stridende mot god forretningsskikk.
Spørsmål om etterlikning av kjennetegn, grafisk profil og reklamemidler i strid med markedsføringslovens § 30 og/eller generalklausulen i markedsføringsloven § 25.
Spørsmål om et nettselskaps markedsføring i form av direktereklame med nærmere angitte påstander knyttet til bytte av strømleverandør er villedende markedsføring i strid med markedsføringslovens § 26 eller generalklausulen i markedsføringsloven § 25.
Spørsmål om Synsam Norge AS’ omlegging av profil utgjør en etterlikning av Interoptik AS’ kjennetegn og visuelle profil, og om franchisetaker i Synsam kjeden, Centrum Optikk AS’ anvendelse av Interoptik sitt varemerke i domene, som anvendes i Synsam kjeden, begge er i strid med markedsføringsloven § 30 og § 25.
Næringslivets Konkurranseutvalg, Henrik Ibsens gate 90, 0255 Oslo
e-post: post@konkurranseutvalget.no
Tlf.: 40 28 70 34