Utskrift av protokoll fra møte i Næringslivets Konkurranseutvalg den 06. mars 2006.
Under behandling av nedenstående sak deltok Kristine Schei, Eirik Akerlie, Rune Myrmel, Anna E. Nordbø, Magnus Frosterød, Arnstein Lund, Geir Jostein Dyneseth, Bjørn Tore Flaatten, Per Trygve Berg og Erik Loe.,
Sakens bakgrunn
Klager, Rekop AS (Rekop), har eneagentur på pizzaovnen Napoli i bordstørrelse, produsert av G3Ferrari, Italia. Rekop har markedsført denne modellen, som er Ferrari-rød, siden 1999.
OBH Nordica Norway AS (OBH Nordica) har siden 2005 importert pizzzaovn produsert av Lun Dar Electric Ind. Co Ltd, Kina.
Rekop hevder at OBH Nordicas pizzaovn er en ulovlig etterligning av den ovnen de markedsfører.
Rekop AS har i det vesentlige anført
OBH Nordica begynte å markedsføre sin pizzaovn etter at Rekop hadde bearbeidet markedet og ovnen var blitt vist på TV-programmer som «Tid for mat», «Frokost-TV» og «Sommeråpent».
OBH Nordicas pizzaovn er forvekselbart lik Rekops ovn Napoli Pizza Express, og mer lik enn noen annen pizzaovn i markedet. OBH Nordica må ha hatt inngående kjennskap til Rekops pizzaovn før de startet import av sin pizzaovn. Det er derfor grunn til å trekke den slutning at OBH Nordicas pizzaovn, Pizza Pronto, er en etterligning av Rekops pizzaovn. I utforming er ovnene svært like, og så like at det foreligger fare for forveksling. At OBH Nordicas pizzaovn også er rød, forsterker den forvekslingsfare som uansett ville foreligget. Markedsføringen av pizzaovnen Pizza Pronto er således i strid med markedsføringsloven § 8a.
Dersom § 8a ikke kommer til anvendelse fordi det dreier seg om et produkt der utformingen delvis bestemmes av funksjonen, er det likevel fullt mulig å holde større avstand til Rekops pizzaovn enn det OBH Nordicas ovn gjør. Det er da heller ikke andre pizzaovner i markedet som er tilsvarende lik Rekops pizzaovn. Markedsføringen er derfor i alle fall i strid med markedsføringsloven § 1.
Likheten mellom produktene er særlig skadelig fordi Rekops pizzaovn har en høy kvalitet med tilsvarende høy pris, kr 1.790,- mot OBH Nordicas pizzaovn, som vanligvis selges for kr 799,-. Rekop har da også mottatt henvendelser fra kunder som har trodd at de har kjøpt Rekops originale pizzaovn.
Som eneimportør av pizzaovnen Napoli Pizza Express, har Rekop fullmakt fra leverandøren slik det fremgår av fremlagt bekreftelse. Rekop har for øvrig en egen interesse i beskyttelse mot etterligninger.
OBH Nordica har i det vesentlige anført
Pizzaovnen som OBH Nordica selger under merket OBH Nordica Pizza Pronto har vært produsert siden 1995, og har siden da vært solgt under forskjellige varemerker i europeiske land, også Italia, og i USA. OBH Nordica har ikke på noen måte innvirket på utformingen av produktet, bare latt pizzaovnen påføre sitt eget varemerke.
Rekop på sin side markedsfører også en annen pizzaovn fra G3Ferrari, nemlig Pizza Euro Express. Denne ovnen er produsert i Kina av Lun Dar Electric Ind Co Ltd, og er i det vesentlige identisk med den pizzaovn OBH Nordica importerer og selger fra samme leverandør. Den eneste forskjellen er at G3Ferraris ovn er grå og har en italiensk steinplate, mens OBH Nordicas ovn er rød og har en kinesisk steinplate. Dette viser at OBH Nordicas pizzaovn ikke er en ulovlig etterligning av Rekops pizzaovn Napoli Pizza Express.
Det foreligger heller ikke dokumentasjon for at G3Ferrari har gjort en innsats som kan gi grunnlag for beskyttelse etter markedsføringslovens regler. Tvert i mot viser mailkorrespondanse mellom G3Ferrari og Lun Dar at G3Ferrari ikke kan påberope beskyttelse mot markedsføring av ovnen Pizza Pronto.
For øvrig er det tilstrekkelige forskjeller mellom de to ovnene, der utformingen langt på vei er bestemt av funksjonen. Det er forskjeller når det gjelder utforming av bena, håndtak, plassering av av- og påknapp, ulik steinplate og ulik rødfarge, foruten at G3Ferraris ovn har mer buede former enn de mer markerte linjer/kanter på OBH Nordicas ovn. I tillegg markedsføres ovnene under forskjellige varemerker, som er trykket på ovn og emballasje.
Rekop har ikke enerett til omsetning av pizzaovner i det norske markedet, og har heller ikke gjennom sin innsats eller markedsføringsresultater grunnlag for særlig beskyttelse. Tvert imot er det OBH Nordica som har nedlagt betydelige midler og ressurser i markedsføringen, og har derfor siden juni 2005 solgt det mangedoblede av det antall pizzaovner Rekop har solgt siden 1999.
Når det gjelder prisforskjellen, er situasjonen at OBH Nordica har solgt sitt produkt til en formålstjenlig og naturlig pris. Det faktum at en importør tar lavere pris for sitt produkt enn en som allerede er etablert i markedet, representerer ikke noe brudd på markedsføringsloven § 1.
Rekop er kun importør av pizzaovnen Napoli Pizza Express, og har ikke selv rettigheter knyttet til designet på denne pizzaovnen. For å fremme klage om produktetterligning, må de dokumentere at G3Ferrari hevder at deres rettigheter som produsent er krenket, og at Rekop har rettslig grunnlag i forhold til G3Ferrari til å fremsette klage
Næringslivets Konkurranseutvalg uttaler
Avvisningsspørsmålet
Avvisningspåstanden fra OBH Nordica har medført at Rekop fremla mail der G3Ferrari gir uttrykk for at det foreligger etterligning, og at de ønsker dette forfulgt. OBH Nordica har etter dette ikke forfulgt avvisningspåstanden, og Konkurranseutvalget anser at det har kompetanse til å behandle klagen fullt ut.
Realiteten i sakenDen som påberoper seg å stå bak en innsats som er beskyttet etter markedsføringsloven § 8a, må sannsynliggjøre sitt krav.
Rekop hevder at G3Ferrari står bak formgivningen av Napoli Pizza Express. Det er ikke gitt noen dokumentasjon for dette. Det er heller ikke dokumentert når denne pizzaovnen ble utviklet, eller i hvilken grad den skilte seg fra andre pizzaovner som fantes på markedet. Allerede dette gjør at klagen ikke kan gis medhold.
Næringslivets Konkurranseutvalg vil også bemerke at bord-pizzaovner er et produkt, der funksjonelle hensyn i stor grad bestemmer utformingen. Et eventuelt vern for G3Ferraris pizzaovn ville derfor under enhver omstendighet måtte bli begrenset. Det er klare forskjeller mellom de to pizzaovnene, både i detaljer som utforming av ben og håndtak, og når det gjelder formen på ovnen. G3Ferraris ovn har buede former, mens OBH Nordicas ovn har skrå linjer med markerte kanter. For en kjøkkenmaskin som pizzaovn vil slike forskjeller normalt være tilstrekkelig. Det tilføyes at pizzaovnen fra OBH Nordica er tydelig merket med OBH Nordicas varemerke, og at emballasjen for de to pizzaovnene også er svært forskjellige.
Konkurranseutvalget vil bemerke at det forhold at G3Ferrari og Rekop markedsfører den samme pizzaovnen som OBH Nordica, bekrefter at det ikke er grunnlag for å hevde at OBH Nordicas pizzaovn er en urimelig etterligning etter G3Ferraris pizzaovn Napoli Pizza Express. At Rekops tilsvarende pizzaovn er gråsvart, mens OBH Nordicas pizzaovn er rød, kan i denne sammenheng ikke tillegges betydning.
Utvalget kan heller ikke se at det er grunnlag for å kritisere OBH Nordica for å markedsføre sin pizzaovn i en rødfarge. Rød pizzaovn er ikke spesielt for G3Ferrari – tvert i mot viser fremlagt dokumentasjon at det i markedet finnes flere røde pizzaovner.
Rekop har også hevdet at OBH Nordica i urimelig grad har utnyttet deres markedsinnsats gjennom mer enn seks år, før OBH Nordica lanserte sin pizzaovn. Det er ikke dokumentert hvilken markedsføringsinnsats Rekop har gjort. Generelt er situasjonen at den som går inn i et marked som den første, ikke er beskyttet mot at andre næringsdrivende senere kommer til og konkurrerer om dette markedet. I den konkurransen som da oppstår, kan elementer som distribusjon og pris være viktig.
Det er Konkurranseutvalgets enstemmige konklusjon at klagen ikke kan føre frem