Spørsmål om Harald A. Møller i sin markedsføringskampanje for såkalte ladbare («plug-in») hybridbiler har opptrådt i strid med markedsføringsloven § 26 og tilhørende forskrift om sammenliknende reklame.
Spørsmål om Europris AS’ salg og markedsføring av et sjørøverkostyme er i strid med Kaptein Sabeltann AS rettigheter etter markedsføringsloven § 30 og/eller § 25.
Spørsmål om markedsføring i form av utsagn "best i test" er villedende markedsføring i strid med markedsføringslovens § 26 eller øvrige bestemmelser i markedsføringsloven.
Spørsmål om kundeinformasjon er brukt i strid med forbudet mot rettsstridig utnyttelse av bedriftshemmeligheter etter markedsføringslovens § 28 og/eller forbudet mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom etter markedsføringsloven § 25.
Spørsmål om markedsføring og salg av en kalender er i strid med forbudet mot produktetterlikninger etter markedsføringslovens § 30 og/eller forbudet mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom etter markedsføringsloven § 25.
Spørsmål om utsagn som "størst" og Norges/landets "ledende" etter omstendighetene er villedende og ulovlig sammenliknende reklame etter markedsføringslovens § 26 og forskrift om sammenliknende reklame, FOR-2000-12-19-1653, § 3 første ledd bokstav a) og c).
Saken gjelder spørsmål om Harris og Europris i sin markedsføringskampanje av Harris malerpensler har opptrådt i strid med markedsføringsloven § 26 og tilhørende forskrift om sammenliknende reklame.
Saken gjelder spørsmål om produktemballasje er villedende markedsføring i strid med markedsføringslovens § 26 eller i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom etter markedsføringslovens § 25, samt spørsmål om forholdet til matinformasjonsforskriften.
Saken gjelder spørsmål om Rema1000, ved sin annonse med hovedtekst "Coop Extra. Dyrt?", sammen med to prissøyler som gjennom visuelle virkemidler søker å skape et inntrykk av at Rema 1000 er en vesentlig billigere butikk å handle dagligvarer i enn Coop Extra, har opptrådt i strid med markedsføringsloven § 25 og § 26 og tilhørende forskrift om sammenliknende reklame.
Saken gjelder spørsmål om uttalelser og opptreden etter avsluttet anbudskonkurranse i tilknytning til leie av datahall er villedende markedsføring etter markedsføringsloven § 26 og i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom etter markedsføringslovens § 25.
Spørsmål om Lilleborg AS har opptrådt i strid med markedsføringsloven § 26 om villedende forretningsmetoder ved sin markedsføring av vaskemiddelet Zalo Ultra, hvor det på etiketten er påført påstanden: "Enda mer kraft i hver dråpe"
Spørsmål om Procter & Gamble Sverige AB har opptrådt i strid med markedsføringsloven § 26 om villedende forretningsmetoder ved sin markedsføring av tøymyknerene "Lenor Spring Awakening" og Lenor Gold Orchid".
Næringslivets Konkurranseutvalg, Postboks 5250 Majorstuen, 0303 Oslo
e-post: post@konkurranseutvalget.no
Tlf.: 95 46 16 07