Saken gjelder: Spørsmål om innklagede ved sin reklamefilm for Nidar Melkesjokolade har opptrådt i strid med forskrift om sammenliknede reklame, jf. markedsføringsloven § 26 og/eller opptrådt i strid med god forretningsskikk jf. markedsføringsloven § 25.
Saken gjelder: Om markedsføring og salg av reservedeler til fiskesløyemaskiner er ulovlig etterlikning i strid med markedsføringsloven § 30, eller om slike handlinger er forbudt etter markedsføringsloven § 25 mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Spørsmål om bruk av opplags- og lesertall i markedsføring av båtblader
Saken gjelder: Om markedsføring og salg av sikringsbolter med en bestemt utforming er en ulovlig etterlikning i strid med markedsføringsloven § 30, eller om slike handlinger er i strid med forbudet i markedsføringsloven § 25 mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Om valg og bruk av forretningskjennetegn for tannlegevirksomhet er en ulovlig kjennetegnsetterlikning etter markedsføringsloven § 30, også hensyntatt at virksomhetene er lokalisert på samme adresse.
Saken gjelder: Om fremsettelse av konkurrerende tilbud om alarmtjenester innenfor angrerettsperioden for å vinne tilbake tidligere kunder etter omstendighetene er i strid med markedsføringsloven § 25 om forbud mot handlinger i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Spørsmål om Bank Norwegian AS’s bruk av klagernes foretaksnavn/varemerke som betalt søkeord utgjør en handling i strid med markedsføringsloven § 25 om god forretningsskikk næringsdrivende imellom.
Saken gjelder: Om henvendelser til eksisterende og potensielle kunder med påstand om inngrep i immaterielle rettigheter er i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven § 25.
Saken gjelder: Spørsmål om etterlikning av hvilestolmodell er i strid med markedsføringsloven §§ 30 og/eller 25.
Saken gjelder: Om uttalelser i radio knyttet til pågående debatt om personsikkerhet ved slokkesystemer samt tilsvarende uttalelser i en anbudsprosess er nedsettende omtale av en konkurrents produkter etter markedsføringsloven § 25 eller villedende markedsføring etter markedsføringsloven § 26.
Saken gjelder: Spørsmål om salg og markedsføring av et shingelprodukt utgjør en ulovlig etterlikning i strid med markedsføringsloven § 30 og/eller § 25, og om markedsføringen fremstår som villedende i strid med markedsføringsloven § 26.
Saken gjelder: Om markedsføring av hybridbiler ved angivelse av bestemt kjøretid med elektrisk kraft ved bykjøring er villedende i strid med markedsføringslovens § 26, eller representerer utilstrekkelig veiledning etter markedsføringsloven § 27.
Næringslivets Konkurranseutvalg, Postboks 5250 Majorstuen, 0303 Oslo
e-post: post@konkurranseutvalget.no
Tlf.: 95 46 16 07