Saken gjelder: Spørsmål om markedsføring av kaffekrus etter endt distribusjonsavtale skjer i strid med markedsføringsloven § 30 om ulovlige etterlikninger, og om slik markedsføring er i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom etter markedsføringsloven § 25.
Saken gjelder: Spørsmål om etterligning og brudd på god forretningskikk ved markedsføringen av innklagedes produkt Netpower stoffkartotek. Klager mener at Netpower stoffkartotek er en etterligning etter deres softwaretjeneste Chemical Manager, og at Netpower har opptrådt i strid med god forretningsskikk.
Saken gjelder: Spørsmål om import, distribusjon, salg og markedsføring av en lenestol skjer i strid med markedsføringsloven § 30 om ulovlige etterlikninger, og om slike handlinger er i strid med god forretningsskikk næringsdrivende imellom etter markedsføringsloven § 25.
Saken gjelder: Spørsmålet i saken er om Audhild Viken AS («Viken») har etterlignet Candy Design AS («Candy Design») sine souvenirprodukter fra Bryggen i Bergen, i strid med markedsføringsloven §§ 30 og 25. Begge parter selger miniatyrmodeller av Bryggen i Bergen, både samlet som én lang rekke på 11 hus, og i mindre deler, hvor to og to hus er sammen og ett hus er for seg.
Saken gjelder: Spørsmål om etterlikning av emballasjedesign i strid med markedsføringsloven § 30 og handling i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven § 25 i dagligvare-sektoren.
Saken gjelder: Spørsmål om brudd på markedsføringsloven § 26 og forskrift om sammenlignende reklame § 3 bokstav a og d.
Saken gjelder: Spørsmål om etterlikning av kjennetegn etter markedsføringsloven § 30 og handling i strid med god forretningsskikk etter markedsføringsloven § 25 overfor en gründervirksomhet.
Saken gjelder: Om emballasjedesign benyttet ved markedsføring og salg av karbonader, kjøttboller og kjøttkaker er en ulovlig etterligning i strid med markedsføringsloven § 30.
Saken gjelder: Om ulovlig produktetterlikning i strid med markedsføringsloven § 30 eller § 25.
Saken gjelder: Om Euroskilt AS’ leskur «Aegis» er en etterligning etter Norfax AS’ leskur «City 90», i strid med markedsføringsloven.
Saken gjelder: Om Brødrene Dahls dusjkabinett «Alterna Click» (lansert i 2019) er en etterligning etter Optima Bads dusjkabinett «Quick One» (lansert i 2013) i strid med markedsføringsloven §§ 30 og 25.
Næringslivets Konkurranseutvalg, Postboks 5250 Majorstuen, 0303 Oslo
e-post: post@konkurranseutvalget.no
Tlf.: 95 46 16 07